15 مهر 1403
logo

پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بازدید سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران از پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد

بازدید سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران از پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دکتر حسین قناعتی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه دکتر اکبر فتوحی معاون، تحقیقات و فناوری این دانشگاه و دکتر بیگ محمدی ، رئیس دانشکده پزشکی از پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد.

به گزارش پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن این بازدید که روز دوشنبه 24 آبان 1400 انجام شد، در جلسه ای با حضور دکتر علیرضا دلاوری، رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد ، معاونین و اعضای هیات علمی پژوهشکده شرکت کرد.

در ابتدای این جلسه، دکتر علیرضا دلاوری رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد ضمن سپاس از تلاشهای ارزنده و دستاوردهای تحقیقاتی ماندگار دکتر رضا ملک زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس پیشین پژوهشکده ، به تحقیقات کلان و اثرگذار این مرکز علمی تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: اجرای مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، دستاوردهای متعددی همچون شناسایی مهمترین عوامل شیوع بالای سرطان مری در شمال شرق ایران با همکاری وسیع محققان ملی و بین المللی ، اثبات سرطانزایی مصرف تریاک در انسان ، اثبات سرطانزایی مصرف نوشیدنی های داغ که هر دو به تولیدو انتشار دو مونوگراف توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی در این زمینه انجامید را به همراه داشت.

وی افزود: همچنین طرح تحقیقاتی «پلی ایران» که منجر به تولید داروی «پلی پیل» برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی شد، از دیگر دستاوردهای مهم این مرکز تحقیقاتی بوده است. علاوه بر آن، مطالعه ملی کوهورت  پرشین نیز برای شناسایی عوامل خطر بروز  و شیوع بیماری های مزمن غیرواگیر و پیشگیری از آنها در اغلب استانهای کشور به اجرا درآمده که حاصل آن همکاری و مشارکت شمار زیادی از محققان علوم پزشکی در تحقیقات کاربردی مرتبط با بیماری های مزمن غیرواگیر و همچنین ایجاد زیرساختهای قوی تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور  و نیز شناسایی عوامل خطر  بیماری های مزمن غیرواگیر بوده است.

دکتر دلاوری، تاسیس بیوبانکهای مدرن تحقیقاتی در پایگاه های تحقیقاتی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد را از دیگر دستاوردهای پژوهشکده در راستای حفظ نمونه های بیولوژیکی ، کمک به محققان در انجام پژوهشهای کاربردی ، کمک به افزایش کمی و کیفی تولید علم ایران همگام با روند پرشتاب تولید علم جهانی دانست.

وی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران را مرکز تحقیقاتی پیشرو در همکاری با سازمان بهداشت جهانی در بین مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور توصیف کرد و در ادامه به تاسیس مرکز تحقیقات ژن درمانی در این پژوهشکده نیز اشاره و اظهار امیدواری کرد که با کمک و حمایت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران، این مرکز نیز به اهداف تحقیقاتی خود دست یابد.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین ثبت مهمترین بیماری های گوارشی در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد شامل بیماری سلیاک، هپاتیت سی، بیماری های التهابی روده، آشالازی، رفلاکس و ... را یکی از مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران برشمرد و گفت: ایجاد نظام ثبت (رجیستری) این بیماری های گوارشی در پژوهشکده، ضمن ایجاد بانکهای اطلاعاتی ، کمک قابل توجهی به بیماران در زمینه انجام درمان های موثر و افزایش آگاهی بیماران برای پیشگیری و درمان بیماری ها کرده است.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد همه این دستاوردهای را در کاهش بار بیماری های غیرواگیر و برنامه ریزی های دقیق تر توسط سیاستگذاران نظام سلامت کشور موثر دانست.

در این جلسه، همچنین دکتر قناعتی ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران، تحقیقات انجام شده در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد را در راستای کمک به حل مشکلات مردم و سلامت کشور توصیف و در عین حال بر رشد متوازن در مراکز تحقیقاتی کشور  تاکید کرد و گفت: همه فعالیت های شما به نفع مردم است.


دکترقناعتی همکاری با بخش های گوارش دیگر بیمارستان ها را در کاهش برخی بی عدالتی ها موثر دانست و شفافیت، قانون مندی، هزینه، درآمد حساب شده و محاسبه عملکرد را از اصول مهم مدیریت سلامت نام برد و توجه به برطرف شدن بی عدالتی ها در همه لایه های مدیریتی را خواستار شد.

 

انتهای پیام

Key Words
مدیر سایت
Author:

مدیر سایت

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings