15 مهر 1403
logo

پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بی اطلاعی بسیاری از ناقلان هپاتیت C از ابتلا به بیماری

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تمام مردم کشور را به یک بار انجام آزمایش هپاتیت B و C برای تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری ها فرا خواند و هشدار داد که بسیاری از ناقلان هپاتیت C در کشور، از بیماری خود خبر ندارند!

به گزارش پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رضا ملک زاده، در نشست خبری هفته سلامت گوارش که در سالن کنفرانس این پژوهشکده برگزار شد، با بیان این که بیماری هپاتیت B در ایران با اجرای برنامه واکسیناسیون کودکان و بالغین و نیز غربالگری مادران باردار، کاملا تحت کنترل است افزود: هیچ نگرانی در زمینه موارد جدید ابتلا به این بیماری در ایران وجود ندارد.

وی تاکید کرد : مطالعات انجام شده در مورد واکسیناسیون کودکان و بالغین در برابر هپاتیت B نشان داده است که این برنامه کاملا موثر بوده و کودکان حتی در دورافتاده ترین روستاها، تحت پوشش این واکسیناسیون قرار گرفته اند و  کاملا ایمن هستند .

دکتر ملک زاده در عین حال یادآور شد: قبل از اجرای برنامه واکسیناسیون هپاتیت B در کشور ، 2 میلیون نفر ناقل هپاتیت B بودند که این تعداد هم اکنون  به 1.5 میلیون نفر رسیده و  باید شناسایی و درمان شوند.

وی شمار ناقلان هپاتیت C در کشور را  نیز 350 هزار نفر اعلام کرد و گفت:  ویروس هپاتیت B و هپاتیت C، فقط در بدن انسان زندگی می کنند ؛ بنابراین انسان، تنها مخزن ویروس در طبیعت است و اگر فرد مبتلا، شناسایی و درمان شود ، این دو بیماری قابل کنترل هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران  ، کنترل کامل هپاتیت B و C تا 2030 را یکی از برنامه های سازمان بهداشت جهانی و به دنبال آن از برنامه های مهم وزارت بهداشت  ایران دانست و گفت: با وجود آن که بیماری هپاتیت B در کشور تحت کنترل کامل درآمده است، اما متاسفانه در بیماری هپاتیت C،  بسیاری از  ناقلان،  از بیماری خود خبر ندارند و این از اصلی ترین مشکلات موجود در مسیر تحقق هدف ریشه کنی بیماری است.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد افزود: فقط 10 درصد افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C در کشور شناسایی شده و در حال درمان هستند.

انتهای پیام

Key Words
مدیر سایت
Author:

مدیر سایت

0 Comments for this article

comment

Post your comment:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings