15 مهر 1403
logo

پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد

دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

مطالعه «پلی پیل»

 

 

آمارها در ایران حاکیست نیمی از ایرانی ها دچار مرگ زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر 50 سال ) می شوند. مرگ های زودرس در ایران در حالی به یک واقعیت تلخ و نگران کننده تبدیل شده است که علت نیمی از آن ها، بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی هستند.
اصلاح شیوه زندگی، یکی از مهمترین مداخلات برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و کنترل عوامل خطر آنها محسوب می شود؛ اما نقش مهم مداخلات دارویی در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی و سایر بیماری های مزمن را نمی توان نادیده گرفت.

اهمیت مداخلات دارویی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی درحالیست که تعدد و تنوع داروهای پیشگیری کننده از سکته‌های قلبی و مغزی، موجب ایجاد خستگی، سردرگمی و حتی دلسرد شدن درصد قابل توجهی از افراد تحت درمان این داروها شده و از سویی دیگر تعداد زیاد قرص‌های مصرفی، بار روانی برای فرد مبتلا به همراه دارد.

مطالعه کوهورت گلستان، شش سال پس از پیگیری اهداف خود در شناسایی علل شیوع بالای سرطان مری در شمال شرق ایران (استان گلستان) و نیز سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی و دستیابی به دستاوردهای مهمی در این زمینه، در ادامه، به بررسی علل بروز بیماری های مزمن غیرواگیر در افراد مشارکت کننده پرداخت و مشخص شد که نیمی از جمعیت مورد مطالعه، از سکته های قلبی و مغزی فوت می‌کنند. بررسی عوامل خطر سکته‌های قلبی و مغزی در این مطالعه، حاکی از آن بود که بیش از 50 درصد افراد بالای 50 سال، فشار خون بالا دارند. یافته‌های مطالعه نشان داد که مصرف داروهای آسپیرین، داروهای ضد فشارخون، و داروهای کاهنده چربی خون به شرط تداوم مصرف و اصلاح شیوه زندگی، می‌توانند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی را تا 50 درصد کاهش دهند.

تیم اجرایی مطالعه کوهورت گلستان با اتکا به یافته‌های خود، درصدد ارائه راهکاری ساده برای کاهش سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های زودرس و پیشگیری اولیه از آن برآمدند.

طی مطالعاتی که دو دانشمند انگلیسی به نام «والد» و «ولو» انجام دادند; نهایتا دارویی به نام «پلی‌‌پیل» برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی پیشنهاد شد و در سال 1389، مطالعه پایلوت «پلی‌پیل» ، در شهر کلاله و  با همکاری شبکه بهداشت و درمان این شهر به مدت یک سال  بر روی 475 فرد 40 تا 70 سال مشارکت‌کننده در مطالعه به اجرا درآمد و نتایج نشان داد این قرص در مصرف‌کنندگان به خوبی تحمل می شود.

در سال 1392، فاز اصلی مطالعه نیز با مشارکت 8 هزار فرد  40 تا 75 سال اجرا شد و یافته‌های مطالعه اصلی هم نشان داد مصرف قرص پلی‌پیل، 34 درصد در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های ناشی از آن موثر است و در صورت پایبندی 70 درصدی به مصرف پلی پیل ، میزان تاثیر آن بر پیشگیری اولیه  از سکته‌های قلبی و مغزی به  57 درصد می‌رسد.

داروی «پلی پیل» که با حمایت بنیاد برکت تولید شده است، وارد فارماکوپه ایران شده و پروانه تولید آن نیز به نام شرکت البرز دارو صادر شده است. این دارو در دو نوع پلی پیل 1 شامل آسپرین (81 میلی گرم)، انالاپریل (5 میلی گرم)، آترواستاتین (20 میلی گرم) و هیدروکلروتیازید (12.5 میلی گرم)،  و  پلی پیل 2 (برای افرادی که دارای عارضه جانبی پلی‌پیل از جمله سرفه ناشی از انالاپریل استفاده می شود) شامل آسپرین (81 میلی گرم)، والزارتان (40 میلی گرم)، آترواستاتین (20 میلی گرم) و هیدروکلروتیازید (12.5 میلی گرم) عرضه می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که در صورت دسترسی و مصرف مستمر این قرص در بین بیماران مبتلا به عارضه‌های قلبی و عروقی و نیز افراد در معرض خطر بالای 50 سال، مرگ‌های زودرس و ناتوانی‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی تا 50  درصد کاهش یابد و شاهد افزایش سن امید به زندگی در ایران تا 80 سال باشیم.

 

Enter your desired term to search
Theme settings