مطالعه «کوهورت پرشین»

مطالعه «کوهورت پرشین»

مطالعه کوهورت پرشین یکی از مهمترین و وسیعترین مطالعات در دست انجام پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور است...

 

دستیابی کامل به اهداف «مطالعه کوهورت گلستان» پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سبب شد تلاش جدیدی برای شکل گیری مطالعه بزرگ آینده‌نگر مبتنی بر جمعیت با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بر روی جمعیت 200 هزار نفری همه نژادهای ایرانی، صورت گیرد و مطالعه‌ای تحت عنوان  کوهورت پرشین  پی‌ریزی شود که ایفای نقش کلیدی و مهم دانشمندان ایرانی در تحقق پزشکی دقیق در 20 سال آینده یکی از اهداف مهم آن است.

آخرین ارزیابی‌ها در ایران نشانگر افزایش سهم بیماری‌های غیرواگیر در تمام گروه‌های سنی است و پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه این روند است. از سویی دیگر، نظام سلامت ایران با دغدغه جدی مرگ‌های زودرس مواجه است که نیاز است در بستر مطالعه کوهورت بزرگ ملی، به این نگرانی و نیز بسیاری از سوالات مهم حوزه سلامت و تحقیقات پزشکی در آینده پاسخ‌های مطمئن داده شود.

مطالعه کوهورت پرشین که تا کنون در 21 استان کشور راه اندازی شده است، مجموعه ای از 5 مطالعه در سنین مختلف با اهداف متفاوت شامل کوهورت نوزادان، نوجوانان ، سالمندان ، بالغین و کارکنان است که در هر یک تاثیر عوامل مختلف بر بیماری‌های آن گروه سنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در بین این مجموعه، کوهورت بالغین به عنوان مهمترین و وسیعترین بخش کوهورت پرشین، در 18 مرکز  راه اندازی شده است و  مناطق جغرافیایی مطالعه، بر اساس الگوی بیماری‌های محلی، علل مرگ، مواجهه با عوامل خطر، ثبات جمعیت و ظرفیت‌های محلی انتخاب شده اند.

تمرکز پژوهش‌های بالینی در زمینه شیوع و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مزمن، پیشگیری از مرگ‌های زودرس (زیر 70 سال) ، ارتقای خدمات بهداشتی در کشور،  ایجاد بستری برای تربیت نیروی انسانی متخصص و محقق، شکل‌گیری زیر ساخت قوی پژوهشی مبتنی بر جمعیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گسترش مفهوم پزشکی سلامت‌محور در آموزش پزشکی و فراهم کردن زمینه برای آموزش و پژوهش دانشجویان و متخصصان پزشکی، تمرکز ویژه در جهت ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی در بیش از یکصد شهر جدید کشور که فعلا ساختار روستایی دارند و در حال تغییرات اپیدمیولوژیک هستند، بررسی موثرترین روش‌های پیشگیری ، تشخیص ، درمان و بازتوانی در موارد ابتلا به بیماری های مزمن غیرواگیر  در همه نژادها و قومیت‌های مختلف ایرانی، ارائه بسته های خدمات سلامت در راستای افزایش امید به زندگی ایرانیان، تاسیس بزرگترین بیوبانک در ایران برای تحقیقات علوم پایه و ژنتیک و تاسیس پایگاه جامع اطلاعاتی برای 200 هزار نفر در کشور ، از اهداف و چشم‌اندازهای مطالعه کوهورت بالغین پرشین است.

مطالعه کوهورت پرشین می‌تواند دستاوردهای بی‌نظیری برای کشور، هم در ایجاد زیرساخت‌های علمی پژوهشی و تشکیل گنجینه عظیم اطلاعات پزشکی برای محققان و هم در زمینه ارائه خدمات تشخیصی و درمانی پیشرفته به بیماران و معرفی الگوها و برنامه‌های پیشگیرانه برای بیماری‌های مزمن، به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

کلمات کلیدی
فرشته هاشمی
تهیه کننده:

فرشته هاشمی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *