15 مهر 1403
logo

پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد

دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوشیدن چای بسیار داغ خطر ابتلا به سرطان مری را بیش از دو برابر می‌کند

مطالعه کوهورت گلستان، یکی از بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مطالعات اپیدمیولوژیک در ایران است که در سال 1383 آغاز شد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل خطرزا و علل بیماری‌های مزمن مانند سرطان دستگاه گوارش فوقانی در استان گلستان، واقع در شمال ایران، راه‌اندازی شد. در این مطالعه بیش از 50 هزار نفر از ساکنان مناطق شهری و روستایی استان گلستان شرکت کرده‌اند. شرکت‌کنندگان در ابتدا، با انجام مصاحبه‌های مفصل، معاینات پزشکی و نمونه‌گیری‌های زیستی و سپس تحت پیگیری های طولانی مدت مطالعه شدند; تا اطلاعات جامعی در مورد سبک زندگی، رژیم غذایی، سابقه بیماری‌ها و عوامل محیطی احتمالی که باعث این سرطان ها می شوند; جمع‌آوری شود. نتایج این مطالعه تاکنون به شناسایی 10عامل مهم و اصلی سرطان مری در منطقه از جمله: مصرف نوشیدنی های خیلی داغ، منجر شده; که نقش مهمی در بهبود سلامت عمومی و پیشگیری از بیماری‌ها در منطقه و در سطح ملی و بین المللی داشته است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که نوشیدن مایعات خیلی داغ، می‌تواند به بروز تعداد قابل توجهی از موارد سرطان سلول‌های سنگفرشی مری منجر شود. نوشیدن چای "بسیار داغ" خطر ابتلا به سرطان مری را بیش از دو برابر می‌کند. با توجه به این نتایج، توصیه می‌شود که برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان، چای و دیگر نوشیدنی‌ها را قبل از مصرف به دمای مناسب‌ ( کمتر از 60 درجه) برسانید. اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی درباره این خطرات می‌تواند نقش مهمی در بهبود سلامت عمومی و کاهش میزان ابتلا به سرطان مری ایفا کند.

پس از یافتن این 10 عامل به خصوص نقش و اهمیتی که نوشیدن چای داغ در این منطقه در بروز سرطان مری داشت; اطلاع رسانیگسترده ای به منظور افزایش آگاهی مردم از طریق رسانه ها، پوسترها و آموزش بهورزان در منطقه انجام شد.

 

Key Words
فاطمه مرادی
Author:

فاطمه مرادی

Enter your desired term to search
Theme settings